Svensk Myndighetskontroll: Om anonyma fegisar


Jörgen Carlberg har idag på morgonen 100617 publicerat en intressant artikel i nättidningen Sourze, som dessutom timades väldigt väl med en ny erfarenhet för min del som jag idag fick göra. Så det känns naturligt att inleda med en kort kommentar till Jörgens artikel då den har klara beröringspunkter med fortsättningen.

http://www.sourze.se/__10714404.asp

Han har definitivt en stor poäng i det han skriver och mycket av den grovt förenklade debatt som idag förs ges samma rent ut sagt korkade förutsättningar som en gång president Bush fastslog då han menade att de som inte var på USA:s sida och gav sitt stöd för allt som USA valde att företa sig, med någon sorts automatik istället skulle vara på terroristernas sida.

Denna grovt förenklade världsbild, med allt indelat i svart eller vitt, är inte särskilt begåvad men den drar till sig anhängare just tack vare sin enkelhet.

På motsvarande sätt kan man säga att Sverigedemokraterna arbetar med sin beskrivning av verkligheten. I varenda debatt jag mött SD:s sympatisörer och företrädare så är det alltid så att den som inte delar SD:s beskrivning är antingen en lögnare eller en kommunist och dessa två begrepp har jag förstått att man kan tolka synonymt.

Man har så till den milda grad reducerat sitt tänkande att jag i olika trådar och debatter, insändare och bloggrepliker ser att många av dem nu är mer eller mindre övertygade om att vi går mot ett fullskaligt inbördeskrig och att det är dags att börja beväpna sig och att lagra konserver.

Det skrivs aldrig ut i tydliga termer vad det är fråga om men var och en som läser, ser det dolda budskapet, som alls inte är särskilt vare sig subtilt eller djupt dolt. Naturligtvis är alla som inte är med på deras sida med automatik landsförrädare och personer som är i full färd med att krossa Sverige som nation.

Jag får så otroligt dåliga vibbar av detta. Det känns som att man lyckats dupera så pass många nu att den pöbel det handlar om också börjar stå färdig att marschera. Fattas bara någon käck och blågul visa och lite uniformsliknande kläder och allt börjar kännas skrämmande välbekant.

Igår la jag på Sourze upp tre läsvärda länkar till olika artiklar om SD:s bakgrund och hur den fortsatt är en del av partiets väsen. Här är dessa länkar. http://expo.se/inrikesnyheter_expo.html  

http://expo.se/2010/48_3094.html    http://expo.se/2010/48_3104.html

Av det jag läst som producerats av SD och SD:s anhängare har jag också bibringats bilden av att Sverige är ett centrum för muslimska terrorister som använder vårt land som någon sorts bas, oklart riktigt för vad, och som det land dit terroristerna åker för vila och avkoppling mellan de internationella terrordåden. För säkerhets skull så sägs det att de även har stora vapenlager här i landet.

Svensk säkerhetspolis tycks inte alls dela den bedömningen. Säpo utreder allt färre ärenden med terroranknytning och de s.k. djupgranskningarna av personer minskade med 65% och under 2009 ville Säpo att Migrationsverket skulle avslå ansökan i tio av de 176 granskade fallen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-utreds-for-terrorkopplingar_4534811.svd

Enligt terrorexperten Magnus Ranstorp tyder inget på att Sverige har blivit varken mer eller mindre intressant för terrorister. Han menar att det finns en handfull personer i landet som är högintressanta för Säpo. tmpphpvpcrL1.gif

Själv fick jag nu på morgonen en uppmaning via mail, att jag skulle sluta skriva på Sourze för det fanns tillräckligt med kommunister här av min kaliber sedan tidigare. Jag fick även en fråga om ifall jag tillhörde AFA i samma mail. Mailet återfinns i sin helhet efter slutet av artikeln.

Det finns med någon sorts rimligt antagande inga andra än SD-sympatisörer som, mot bakgrund av vad jag skrivit på Sourze, skulle kunna dra slutsatsen att jag är kommunist. Det är samma inskränkta resonemang bakom det som bakom Bushs uttalade filosofi ovan. Det går nämligen fint att, precis som i mitt fall,vara liberal t.ex och att utifrån denna liberala värdegrund komma till exakt de slutsatser jag har gjort avseende Sverigedemokraterna.

SD logiken visar annars att ca. 5% av svenskarna just nu ger stöd åt deras politik. Resten måste alltså vara kommunister……..

Som avslutning ska jag besvara mailet jag fick med följande ord.

Som framgått av det jag skrivit ovan så är jag inte kommunist. Det närmaste man kommer en politisk etikettering av mig idag är i så fall att jag är liberal och medlem i Liberati. Det är ungefär en avgrund bort från kommunism. Av samma skäl och dessutom av åldersskäl, så är jag heller inte medlem i AFA.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara medlem i någon organisation som inte ställer upp på grundläggande värden vad gäller integritet, frihet, demokrati och rättssäkerhet. De fyra områden som är de för mig i särklass viktigaste att diskutera, upprätthålla, vidareutveckla och försvara.

Mailskrivaren borde vid det här laget ha förstått vad mitt svar kommer att bli på hans begäran/uppmaning att jag ska sluta skriva på Sourze.

Jag vill dock vara extremt tydlig i mitt svar så att det inte kan missförstås.

Försök inte att undertrycka min grundlagsfästa rätt till yttrandefrihet. Om du ändå ska göra det så gör det tydligt och klart och inte i någon sorts anda av att du bara försöker ge mig goda råd. Det är enbart anonyma fegisar som förklär sin mening på sådant sätt.

Var en man och stå upp för det du skriver istället. Precis som jag gör här och nu. För allvarligt talat, vem bryr sig om en ryggradslös fegis?

Svaret är med det avgivet och förstod du det ändå inte så betyder det att jag fortsätter att skriva på Sourze och på andra ställen, om de ämnen jag vill och i den takt jag vill. Alla försök att få mig att sluta skriva kommer att innebära att jag skriver om dessa försök.

Har du synpunkter på det jag skriver, bemöt då dessa i sak.

Förstår du inte och accepterar du inte det, så kan du helt enkelt fara åt helvete!

Så här är mailet formulerat:

Du borde nog lägga ned ditt skrivande på Sourze, det finns nog med kommunister förut där av din kaliber som skriver ner sin propaganda.
Tillhör du AFA också?

Med vänlig hälsning i all
välmening.
Nisse Petterson”                                                              helpdesk.jpg

 

Nunc aut nuncuam

 

 

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 17 juni, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

