Svensk Myndighetskontroll: Verklighetens folk är i verkligheten verkligen olika


Det här inlägget skrev jag i vintras och då mer som en sorts fundering kring arbetsmarknadens villkor för den som kommer hit som invandrare. Vilka yrken är typiska invandraryrken i Sverige var något jag grunnade på.

Idag runt 4 månader senare så återpublicerar jag det här inlägget i nästan obearbetad form men i ett helt annat och mycket klarare syfte.

Den här gången för att bidra till att skapa en motbild mot Sverigedemokraternas alltför länge oemotsagda vrång- och nidbild av hur situationen är i det verkliga livet.

Det finns många verkligheter och på en morgonpromenad så mötte jag en sådan verklighet befolkad av den verklighetens folk.

På väg ut med hunden möter jag tidningsbudet. Det är en ung kille som ser ut att komma någonstans från Afrika, Somalia kanske. Vi byter några ord och han berättar att han är lite sen idag för att tidningen var sen från trycket. Hunden drar och är uppenbart nödig så jag fortsätter ut och hon stökar snabbt undan morgontoaletten. Jag plockar upp efter henne och ser mig omkring efter någonstans att slänga påsen.

Det finns en korg lite längre ner på gatan och samtidigt som jag kommer fram till den så möts jag av en invandrare som tydligen arbetar med att tömma hundlatrinerna. Inget särskilt kul jobb tänker jag för mig själv, men han ser glad ut ändå. Ser på avstånd några av hans kollegor som i arla morgonstund tömmer andra papperskorgar och plockar upp skräp från marken. Det är två invandrartjejer och en kille som möjligen kommer från Pakistan.

Fortsätter vägen framåt och passerar det lilla köpcentrum som finns inte långt från min bostad. Där är det redan full aktivitet i den lilla närbutik som drivs av en invandrarfamilj från Irak. Fönster putsas och det ser ut som man håller på med en inventering i butiken för det är många i familjen som går runt bland hyllorna.

Deras iranske butiksgrannen, som har en klackbar, är också redan på plats och har börjat dagen med att bjuda in sin granne frisören Ali på kaffe. Det är däremot fortfarande tomt i den lilla vietnamesiska restauranten som drivs av den alltid vänliga familjen Nguyen. Inte så konstigt kanske med tanke på att de har öppet till 01.00 och sällan kommer iväg hemåt förrän bortåt 02.30. De brukar ändå vara igång inför dagens lunch vid åtta tiden.

Jag fortsätter min promenad mot busshållplatsen och tar bussen för att åka hem till min mor. Bussen körs av en mörkhyad man som glatt använder bussens högtalarsystem för att berätta att han heter Mohammed och att han igår blev far för första gången.

Kanske vågar han vara så frispråkig för att jag är den ende svensken på bussen. Det 10-tal personer som utöver mig finns ombord är alla invandrare och uppenbarligen på väg till sina arbeten. Verkar inte finnas några svenskar som börjar så här tidigt.

Väl hemma hos mamma så blir det kaffe och smörgås och hon berättar att hon fått en ny hemassistent som heter Fatima och som ska städa och hjälpa henne med diverse sysslor som hon numera har svårt att klara själv. Fatima har tydligen kommit ensam till Sverige efter att ha mist man och två barn i en explosion i Bagdad. Hennes dröm är nu att bygga upp en ny tillvaro i ett land där man inte dagligen riskerar att sprängas i bitar.

Tiden går fort och jag upptäcker plötsligt att jag måste rusa för att hinna med ett annat möte. Det får bli en taxi tillbaka hem. Taxin körs av en kille från Kurdistan och har varit i Sverige sedan åttiotalet då han flydde hit efter att den by där han bodde hade utsatts för ett angrepp med någon form av giftgas. Han förlorade större delen av sin familj men har nyligen fått hit en kusin som är veterinär.

Av något oklart skäl så kan han inte jobba som veterinär här i Sverige men han försörjer sig och sin familj genom att arbeta som spärrvakt i Stockholms tunnelbana och genom att dela ut reklam på söndagar.

Väl hemkommen så funderar jag lite på morgonens upplevelser och tänker på hur det skulle bli om man genomförde vad somliga vill, d.v.s. att skicka tillbaka många av de människor jag mött under min morgonrunda till deras respektive hemländer. Ska du eller jag ta över de jobb som de idag sköter?

Jag funderar också på de generaliseringar som hörs i debatten om att alla invandrare är lata, lever på bidrag och utnyttjar oss svenskar. Eller, alternativgeneraliseringen som går ut på att de kommer hit och tar våra jobb. Dom är inte särskilt förenliga de där två generaliseringarna……..

De flesta av dem jag såg och mötte under min morgonrunda var muslimer. Ingen av dom såg dock ut att vara ifärd med att spränga något i luften utan verkade vara fullt upptagna med sina respektive arbeten. Det slår mig att likväl som det finns fanatiska respektive sekulariserade kristna, med en stor övervikt för de sistnämnda, så kanske det även finns motsvarande inom Islam!?

Men vad vet väl jag, en enkel man med enkla tankar. Jag ser det jag ser och det jag ser är att hos ett parti som kandiderar till riksdagen så saknas nyanserna fullständigt. Var alltid misstänksam mot partier som Sverigedemokraterna som presenterar enkla lösningar på svåra problem!

Det är inte så enkelt att allt är invandringens fel. Knepet att skylla allt elände på en specifik grupp har använts förr och minnena av vad det ledde till förskräcker. Vi ska självfallet ha en diskussion i ämnet men den diskussionen kan inte, och får inte, utgå från att vi från början skuldbelägger en stor grupp människor enbart med utgångspunkt från att de har ett annat ursprung än majoriteten.

Världen är inte svart eller vit. Den består av oändligt många nyanser.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 10 juni, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 13 kommentarer.

  1. Enkla generaliseringar och konfliktskapande retorik är Vargens paradgren.

  2. ”är en långt bättre väg än enkla generaliseringar och konfliktskapande retorik!”HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*skrattar åt Vargen som talar mot sig själv och sitt eget agerande*

    • Michael Gajditza

      Vet inte vad du avser med det men lämnar kommentaren till Vargen så får han avgöra om han vill kommentera eller ej.

  3. Grönt gräs

    ”Då får vi heller inte glömma typiska svenska egenskaper som gästfrihet, humanism, rättvisepatos, öppenhet och samhällsengagemang.”- Så då menar du att det finns typiskt svenska egenskaper? Det finns ju en del andra som menar att det inte finns och att den som hävdar det är inte bara ”fascist” utan dessutom både ”främlingsfientlig” och ”rasist” om man nu hävdar något sådant …Sådana anklagelser antyder inte bara betydande kunskapsluckor utan visar också på just den brist på nyansering och perspektiv som jag vänder mig mot och som är direkt skadlig för samhället.”Sedan måste vi också ha ett öppet resonemang kring nativiteten för en demografisk pyramid över befolkningsutvecklingen”- Jag är av den åsikten att vi bör kunna ha ett öppet resonemang om allting.

    • Michael Gajditza

      Nej, jag menar inte att finns typiska svenska egenskaper som skulle vara unika för just svenskar. Däremot så är jag övertygad om att det går att i ett samhälle betona vissa egenskaper som t.ex de jag pekat på ovan. Skälet till att jag valde just dessa är att de egenskaperna är viktiga för att utveckla empati och förståelse för andra människor och andra människors problem. Uppenbarligen så har vi i Sverige lyckats hyfsat just med att utveckla dessa egenskaper vilket visas i t.ex de undersökningar som nyligen presenterats angående vårt flyktingmottagande och invandringen där människor idag, enligt dessa, är mer positiva än tidigare. Vi är också ett av mycket få västländer som fram till nu inte har något uttalat främlingsfientligt parti i parlamentet och jag hoppas att det ska vara så även efter höstens val.

  4. Grönt gräs

    ”Det är lika fel att endast visa upp den svarta sidan som det är att enbart visa upp den vita.”-Precis min åsikt.Vi måste vara ärliga nog att se myntets båda sidor om vi skall få en god samhällsutveckling i Sverige.Sätta saker i perspektiv och vara någorlunda nyanserade.Att ensidigt utmåla situationen som vare sig det ena eller andra är lika fel.I slutändan är det så att vi måste enas kring hur vi vill ha det i Sverige.För egen del tycker jag att vi skall samlas kring den svenska demokratin, vår ”Allemansrätt” och vårt ”strandskydd”, vår jämlikhet och vårt barnskydd m.m, m.m … och stå upp för de värderingarna.Vi får inte slarva bort det som gör det svenska samhället fritt och välmående.

    • Michael Gajditza

      Då får vi heller inte glömma typiska svenska egenskaper som gästfrihet, humanism, rättvisepatos, öppenhet och samhällsengagemang. Sedan måste vi också ha ett öppet resonemang kring nativiteten för en demografisk pyramid över befolkningsutvecklingen i Sverige börjar allt mer se ut som att den står med spetsen förankrad i den västgötska myllan. Löser vi inte den frågan så lär jag vara tvungen att ta hand om mig själv som 90-åring oavsett om jag kan det eller ej.

  5. Underbart inlägg i debatten, klokt, nyanserat och fram för allt…så varmt mänskligt! 😉 Det finns problem, men inga enkla lösningar…ett samhälle som bygger på positivt samarbete, bra fördelningspolitik, arbetsskapande åtgärder och välfärdstanken…allas rätt att färdas väl genom livet…är en långt bättre väg än enkla generaliseringar och konfliktskapande retorik!Må gott! 😉

  6. Grönt gräs

    ”Vi ska självfallet ha en diskussion i ämnet men den diskussionen kan inte, och får inte, utgå från att vi från början skuldbelägger en stor grupp människor enbart med utgångspunkt från att de har ett annat ursprung än majoriteten.”Skall vi, som idag, utgå från att skuldbelägga de som p g a sina erfarenheter, och därigenom insikter, är kritiska mot den förda invandringspolitiken samt de invandrare som missköter sig och missbrukar vår välvilja – som rasister – bara för att de är kritiska? ”Världen är inte svart eller vit. Den består av oändligt många nyanser.” …

    • Michael Gajditza

      Nej det ska vi inte. Dock har debatten kommit att bli allt för ensidig och onyanserad och även i vissa avseenden rent felaktig. Det går att se saker och ting från olika sidor och på olika sätt. Om man, som SD i hög grad har gjort, väljer att ensidigt pumpa ut budskapet att allt är invandringens fel så har jag i det här lilla inlägget valt att fokusera enbart på det positiva. Det är lika fel att endast visa upp den svarta sidan som det är att enbart visa upp den vita. Dock är det också så att det finns en överväldigande majoritet invandrare som sköter sig klanderfritt och följaktligen blir ett ensidigt beskrivande av den vita sidan ändå därför och baserat endast på antal, mer rätt.

  7. Bra inlägg. Ett tips. Den moderate riksdagsledamoten Fredrik Schulte vill införa ministerstyre i Sverige.SVD Brännpunkt:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/infor-ministerstyre-i-sverige_4846287.svdHär har jag skrivit om förslaget:http://blogg.aftonbladet.se/frekar06/2010/06/moderat-vill-infora-ministerstyre

Kommentera

