Svensk Myndighetskontroll: Tror KD att en rättegång är en lekstuga?


http://www.metro.se/se/article/tt/2010/06/03/kddomstol/

 

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19541

Jag tycker det är helt obegripligt att man vill lägga rättsskipning i händerna på människor som t.ex inte har en aning om hur bevisvärdering går till.

Att rannsaka och döma en människa är den mest grannlaga uppgift som finns. Det ska i processen inte finnas utrymme för annat än vad lagen säger. Om den grundläggande förståelsen för detta saknas kommer det ofelbart att leda till att människor kommer att dömas utifrån ett individuellt personligt tyckande.

Dagens system med nämndemän är redan det bristfälligt med nämndemän vars snittålder t.ex är alltför hög. Men, och detta är viktigt.

De får viss utbildning och en nämndeman som suttit några år kan inte undgå att skaffa sig erfarenhet och lära sig en hel del juridik.

Nu föreslår alltså KD att dessa ska ersättas med ett system som motsvarar den amerikanska juryplikten innebärandes att folk mer eller mindre från gatan ska in och döma i olika processer.

I en annan blogg läste jag nyss en skrivning som gick ut på att det var sympatiskt att få bli dömd av sina likar och att om det skulle bli fel så har vi juristmajoritet i nästa instans. Det har vi visserligen men genom genomförandet av EMR – en modernare rättegång 081101 så har tingsrättens utslag fått en väsentligen större tyngd och hovrättens funktion har övergått från att vara omprövande till att vara mer av granskande natur.

Resonemanget är också fel på sätt att en rättegång är ingen experimentverkstad för glada amatörjurister utan åtminstone för den tilltalade närmast en fråga om liv och död. Felaktiga beslut i tingsrätten kommer att öka och det drar också med sig väsentligen ökade kostnader både för processen och för eventuell längre häktningstid för den åtalade.

Jag förstår inte denna längtan efter att låta amatörer sköta juridiskt arbete. Jag hittar heller inga motsvarande exempel från andra områden där vi låter lekmän få ett avgörande inflytande.

Skulle du t.ex vilja bli opererad av dagens lekmannaläkare? Flyga med en lekmannapilot? Inte det, varför ska man då dömas av en lekmannadomare?

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 juni, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

