Svensk Myndighetskontroll: HD beslut idag sänder IPRED till EU-domstolen


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3755479

Fick  just reda på att HD fattat ett beslut som innebär att IPRED-lagen med stor sannolikhet kommer att prövas mot datalagringsdirektivet i EU-domstolen. HD slår också fast att E-phone, som är det företag som tillhandahållit den server från vilken upphovsrättsindustrin hävdar att ett flertal böcker delats ut, inte behöver lämna ut  identiteten på den som haft servern.

Spontant så känns detta som ett dråpslag mot IPRED-lagen och beslutet borde innebära ett moratorium över fortsatta lagsökningar med hjälp av IPRED. Som sagt, HD:s beslut måste först läsas och analyseras men en sammanfattning av läget finns hos SR som länken ovan går till och också hos Nyhetskanalen som ni når via länken nedan.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1665635/2010/06/04/ipredmal_kan_ga_till_eg_domstolen

Tipstack till Fredrik!! 

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 juni, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Medhåll att det nog kommer bli sammanblandning på de två Europeiska domstolarna. Saken är väl den att EG-domstolen dömde i EU första pelare, Europeiska Gemenskapen (EG) men iom Lissabonfördraget så är de tre pelarna slopade och EU en enda juridisk person, och eftersom då inte EG finns och domstolen dömmer över all EU-rätt (tror jag?) så blir det nya namnet mer rättvisande.Apropå Europeiska institutioner med snarlika namn som borgar för förvirring och sammanblandning så var jag inne på wikipedia häromdagen och kom till sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_rådet och läste: Europeiska rådet Ej att förväxla med Europarådet eller Europeiska unionens råd.Tjena! Kvastskaften som tyckte det där var en smart grej belönas med en inverterad stjärna i kanten…

    • Michael Gajditza

      Minns en ”incident” från FRA debatten då jag hamnade i dispyt med en dam som ständigt blandade bort både domstolar och råd. Kan väl säga nu att det faktiskt är lätt hänt.

  2. Med risk för att anmärka på småsaker; EG-domstolen heter EU-domstolen numera (eller ja, mer precis ”Europeiska unionens domstol”)

    • Michael Gajditza

      *S* Lustigt att du kommenterar det för jag satt själv och tvekade men valde till slut samma beteckning som nyhetskanalen, d.v.s EG-domstolen. Jag visste faktiskt inte att man officiellt har bytt namn men det är noterat. Personligen tycker jag att det hade varit bättre att behålla det gamla eftersom många redan med den beteckningen haft svårt att skilja på den och Europadomstolen.

Kommentera

