Svensk Myndighetskontroll: Telia tar IPRED till HD


http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/telia-vill-ha-ipred-provad-i-hd-1.1108576

Telia går vidare och vill att HD prövar IPRED-lagen. Man fortsätter därigenom att vägra att lämna ut det namn som industrin begärt att få.

All heder åt Telia som fortsätter att slåss!!

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 21 maj, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1996497/hagglund-vill-gora-vilks-till-en-valfragahttp://blogg.aftonbladet.se/frekar06/2010/05/ohly-svajar-i-yttrandefrihetsfragorHägglund vill göra yttrandefriheten till en valfråga! Detta efter att Lars Ohly svajat ordentligt när han kommenterat attacken mot Vilks. Han fördömde attackerna men konstaterade samtidigt att det är ”viktigt att vara medveten om att Vilks syftar till att stärka rasismen och islamofobin genom sin konst.”Frekar06

  2. Om man tittar på tillbaka på uttalanden som Sossarna har gjort om Ipred så har det antingen handlat om att man ska riva upp lagen eller behålla den som den är. Johan Linander (se länk nedan) har en bra sammanställning på sin blogg av alla turer kring Ipred från Sossarna. Men enligt det jag fick ut i samband med mitt mail till Socialdemokraterna är att man nu vill förändra Ipred-lagen istället. Det är alltså frågan om ytterliggare en vändning från Socialdemokraterna. När det gäller upphovsrätten som sådan så kom det (trots att jag inte frågade om det) fram att Socialdemokraterna nu helt och hållet har anammat Jan Roséns syn på upphovsrätt. Han sade vid en konferens (enligt Hax): ”Det nödvändiga skyddet för privatliv måste vägas mot det lika nödvändiga skyddet av upphovsrätten.” Jämför det med det svar jag fick från Socialdemokraterna där de skriver: ”Värnandet av upphovsrätten måste dock balanseras mot den personliga integriteten.” Likheterna mellan S uppfattning och Jan Roséns uppfattning är slående! http://johanlinander.se/blog/2010/05/11/an-slank-dom-hit-an-slank-dom-dit/

  3. Det är bra att Telia nu kommer slås mot Ipred i HD. Jag vet inte om du sett det men jag har skrivit två inlägg på min blogg om Socialdemokraternas svar till mig angående Ipred. Där finns en del nyheter, bland annat att Sossarna vill balansera upphovsrättsinnehavarnas intresse mot integriteten, vilket Jan Rosén också sade för några månader sedan. Jag vill lyfta fram en annan sak som jag stötte på idag och som inte diskuterats. Regeringen har nämligen lagt fram ett förslag till förändring av nuvarande regler som skulle göra det möjligt för CSN att hålla inne studenters studiemedel på blotta misstanken om att felaktigheter föreligger. Det åsidosätter studenternas rättssäkerhet. Förslaget ska debatteras redan på måndag i riksdagen. Jag har också satt ihop en Newsmill artikel kring detta. Förhoppningsvis publiceras den snart. /Frekar06

    • Michael Gajditza

      Bra jobbat min vän! Tänk bara på att det är hos HD avgörandet ligger om Telia ska få slåss eller inte. Jag tycker själv att prövningstillstånd borde beviljas men det är långt ifrån säkert. Det du skriver om CSN, läste jag som hastigast nån rubrik om häromdagen men har inte kollat nåt närmare. Vad menar du är nytt i S svar till dig ang. Ipred?

Kommentera

