Svensk Myndighetskontroll: Vem står upp för demokrati och yttrandefrihet?


http://www.eriklaakso.nu/?p=2654

Erik Laakso har skrivit en både bra och mycket tänkvärd artikel om demokrati och en av dess viktigaste rättigheter, yttrandefriheten. Tar vi den idag så given att vi riskerar att förlora den?

Man brukar ibland säga att de godas tystnad ger spelrum för ondskan. Den tystnad som idag råder i den svenska debatten och i den pågående valrörelsen när det gäller demokratifrågor är närmast bedövande. Det är som att människor tror att när demokratin väl erövrats så varar den för evigt. Så är det inte.

Demokratin måste ständigt försvaras och delar av den återtas. Just nu är det klåfingriga politiker som utgör den största faran och det är från dem som återtagandet måste ske. Ett återtagande dels i form av att vissa lagar måste rivas upp och även ett återtagande i form av att i kommande val visa det missnöje som råder med de begränsningar av demokratin och våra rättigheter som skett under senare år.

För det finns väl ett missnöje?

Ibland blir jag väldigt osäker på den punkten. Tänk om vi bara är en liten klick paranoida och förvirrade bloggare som ropar i skogen och får de svar vi önskar av varandra? Tänk om det vi ser som attacker mot frihet och demokrati egentligen bara är försvar av dessa? Tänk om det räcker med att ha rent mjöl i påsen?

När jag ställer dessa frågor och ställer dom emot vad jag kan se hända varje dag så kommer jag till slutsatsen att så länge jag har förmågan att fortsätta ställa såna frågor till mig själv, så komer jag också att kunna fortsätta skriva om hur jag ser på en utveckling som faktiskt i många avseenden skrämmer mig.

Det må låta förmätet men det är ärligt så att jag upplever att det finns en enorm omedvetenhet kombinerad med en stor portion naivitet, i dessa frågor hos allmänheten. Jag tror att det är viktigt att vara medveten om att denna omedvetenhet även finns hos mig själv men då i andra frågor.

Som exempel på egen omedvetenhet kan jag bara nämna att mina kunskaper om hur transsexuella behandlas fram till nyligen varit noll. Idag har de ökat något och jag inser genom mina egna reaktioner att jag, genom att reagera med häpnad, vantro och förvåning över att det kan gå till som det bevisligen gör i Sverige idag, hyser samma känslor på detta område som den gör som är lika omedveten om demokratisituationen då han/hon läser eller hör något om att våra grundläggande friheter skulle vara hotade.

Jag är alltså övertygad om att mycket, för att inte säga det mesta, av vad som uttrycks i bloggar som seriöst jobbat med dessa frågor under lång tid, är med sanningen överensstämmande. Därmed övergår problemet till att vara pedagogiskt. Hur få andra att inse att det som säga och skrivs faktiskt är sant och att det är hög tid att agera för att vrida klockan rätt igen?

Svaret är att jag inte vet. Visste jag det så skulle jag naturligtvis omedelbart begegna mig av den pedagogiken. Fram till dess så tänker jag fortsätta att göra det jag och andra med mig gör, d.v.s fortsätta blogga och fortsätta försöka att sprida budskapet tillsammans med det faktaundrlag som utgör dess grund. Sedan är det i slutänden upp till var och en som tar del av detta att själv dra sina slutsatser och att agera i enlighet med dessa.

Det finns ett stort hopp om att det till slut ska komma en reaktion, ett uppvaknande om man så vill och jag vet ingen som uttryckt det bättre eller som varit tydligare med detta än farmor Gun. Hon beskriver hur detta uppvaknande, i samband med FRA-debatten och i mogen ålder, har lett fram till hennes ställningstaganden och hennes engagemang idag, då hon som pensionär för första gången kandiderar till en plats i Sveriges riksdag. Jag är imponerad och rekommenderar var och en att ta del av hennes blogg som är såväl skarpsynt som initierad. http://farmorgun.blogspot.com/

Ett färskt exempel på aktivt motstånd och kamp för yttrandefrihet utgör Piratpartiets tillhandahållande av bandbredd åt The Pirate Bay så att deras verksamhet ska kunna fortsätta. Emma Andersson, bloggen ”Opassande” skriver om bakgrund och effekter. http://bit.ly/cydBQQ

Till de som nu säger att PP med detta ger stöd åt en olaglig verksamhet vill jag säga följande: För det första att legalitetsfrågan ännu inte är avgjord. För det andra att frågan om fildelning innefattar så oändligt mycket mer och mycket viktigare områden än en välmående industris gnällande över några dollar i hypotetiska uteblivna intäkter.

De flesta anser att vi ska stödja oppositionen i Iran. Som lagar kring fildelningen utformas så får dessa konsekvenser som gör att stödet just för oppositionella grupper försvåras. Lagstiftning som utformas så det blir olagligt att t.ex. länka eller att dela med sig av en uppkoppling innebär ett konkret försvårande för oppositionen i Iran att få ta del av uppgifter från oss i Europa. 

Det är, som jag brukar säga, inte varje enskild lag som utgör den stora faran utan det är den ackumulerade och oöverskådliga effekten av alla dessa lagar som gör det. En effekt som kan antas vara väsentligen mycket större än bara summan av de enskilda delarna.

Två gånger tidigare har jag här i bloggen redovisat ett antal lagar som stiftats eller som föreslås bli gällande på detta område. Nu håller jag på med en tredje lite mer ambitiös sådan sammanställning och jag lovar att ni kommer att bli förvånade dels över mängden sådana förslag och lagar men också över vad vissa av dom faktiskt handlar om.

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 maj, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

