Svensk Myndighetskontroll: Flicka fick tillbringa två dygn inlåst endast iförd linne och trosor


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1997703

Tänkte bara kolla om ni minns vad justitieministern sa då det i något sammanhang togs upp att barn, i samband med de planerade drogtesterna av unga, riskerade att bli kränkta och illa behandlade. Minister Asks svar var något i stil med, ”nej,varför skulle polisen göra sånt?”

Ja varför vet inte jag heller men nog händer det. Dessvärre så händer det också allt oftare. Sveriges television berättar följande: 

”En 16-årig flicka som anhölls misstänkt för försök till rån i vintras tvingades sitta i arresten i bara trosor och linne under nästan två dygn.

Det uppger hennes pappa som anmält polismyndigheten till Justitieombudsmannen (JO). JO har nu beslutat att granska händelsen.

Flickan blev av med kläderna vid avvisiteringen. Det var först när flickans advokat krävde att flickan skulle få kläder som polisen ordnade fram kläder från häktet i Umeå. Förklaringen var då att det inte hade funnits tillräckligt med kläder och att det egentligen inte gick att låna kläder från häktet.”

Så om ministern bara lyfter blicken lite så kan hon förmodligen, eller i alla fall kanske, se det vi andra ser.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 11 maj, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

