Svensk Myndighetskontroll: Human flyktingpolitik?


Jag återbloggar en post från Olof Bjarnason som har mött flyktingar för vilka det beslut om utvisning som fattats av Migrationsverket, innebär en resa mot tortyr och närmast säker död. Sverige ska inte visa ut den som har s.k skyddsskäl och sådana skäl tycks det helt klart finnas här varför beslutet måste ändras.

 

Manifestation i Kållered

 

Jag och xorbot(Kalle) åkte hastigt och lustigt ner till Kållered söder om Göteborg ikväll.

Johan Zandin som arrade God Jul önskar Storebror tillsammans med mig, Kalle och Annika Beijbom mailade mig nämligen info om en manifestation i form av en tältning.

 Det var 20 Iransk-kurdiska flyktingar som protesterade mot avslag på asylansökan utanför Migrationsverket.

Jag spelade in en intervju med Ali Rezai, ordförande för Iranska flyktingars riksorganisation. Eftersom wordpress.com vägrar låta mig ladda upp ljudfilen hit, postade jag den på posterous. Lyssna.

Som jag förstått det hela så är det alltså stor risk för att politiskt aktiva kurder, i många fall f.d. gerillasoldater, ska skickas tillbaka till Iran för nästintill säker tortyr och/eller avrättning! Trots dokumenterade kopplingar till politiska motståndsrörelser i Iran.

Det måste ha skett misstag i handläggningen här – jag hoppas verkligen Migrationsverket uppmärksammar manifestationen och tänker om

Om inte annat kan migrationsverket kanske rådfråga FRA? För vi betalar väl alla den myndigheten för något slags informationsrapportering i sådana här fall?

 En kille sade till Kalle: ”Jag kommer att dö snart.”

Vad svarar man på det?

rutor.png

Upprop till Migrationsverket

Vi som strejkar idag, har varit medlemmar och aktiva i de kurdiska, oppositionella partierna Komale och det Kurdiska Demokratiska Partiet.

Vi har kämpat enligt gerillametoder och är kända av den islamska polisen och av den iranska regimen.

Om vi återvänder till Iran riskerar vi att utsättas för tortyr och avrättning.

Våra krav är nu att Migrationsverket aktualiserar våra ärenden.

Enligt den svenska lagen och enligt Genèvekonventionen har vi rätt att få uppehållstillstånd av skyddsskäl.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 maj, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Vi kan ju föfan inte ha kvar alla

    • Michael Gajditza

      Vi kan ha kvar alla som definitionsmässigt har skyddsskäl .Inte bara kan, det är en skyldighet.

  2. Jag blir så ledsen och förbannad! Min pojkvän är en av dem som kommer från Iran och var med om det där i Iran. Han ska utvisas! Ingen lyssnar på mig heller! Snacka om kränkande allting! Sverige och våra myndigheter bryr sig varken om lagar eller konventioner som skall följas! Vad fan ska vi göra? Något måste ju ta mig tusan göras!

    • Michael Gajditza

      Jag kan bara hålla med dig och ändå är det endast genom politiska beslut som det kan förändras.

  3. faaaaan jag blir så jävla arg, kan fler bli arga tack!

  4. Jag blir så jävla arg, det är som om de förnekar all min existens och min familjs existens… du vet väl att jag är halvkurd? Du vet väl att min familj har varit förföljda i många år…. fy faaaan!fan ta dem.. jag blir så jävla arg….

Kommentera

