Svensk Myndighetskontroll: Märkligt åklagaragerande


http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/371132-21-aring-polisen-brot-min-arm

Det är numera svårt att inte hitta artiklar och notiser om olika polisiära övergrepp. Självklart vet jag inte vad som skett i det här enskilda fallet och har därför ingen synpunkt på eventuell skuld.

Däremot så har jag, mot bakgrund bl.a av vad som framkommer i artikeln om offrets skador, myclket starka synpunkter på åklagarens agerande. Det är möjligt att han är såpass inkompetent som han gör sken av och då ska jag inte skälla på honom för han lär inte förstå ändå.

Det är också möjligt att han tror sig göra polisen en kollegial tjänst och i så fall ska han anmälas för tjänstefel.

Ett sådant agerande är både kontraproduktivt och dumt genom att det som konsekvens får att allmänhetens förtroende för rättsväsendet minskar ytterligare. En vacker dag så kommer det att vara så urholkat och devalverat att det kommer att påverka hela vårt styrelseskick. Jag törs slå vad om att över 90% som läser artikeln drar slutsatsen att åklagaren skyddar polisen.

Det absolut minsta han skulle ha gjort hade varit att åtminstone öppna en utredning och hålla ett förhör upplysningsvis med den utpejade polisen och de vittnen som är kända. Sverige behöver inte fler poliser – vi behöver bättre poliser och uppenbarligen så blir nästa slutsats att det även behövs bättre åklagare, styrkt av detta och även av agerandet hos en viss Christer van der Kwast.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 26 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Ja, jag kommer att svara… har ju saknat dig. jag har sett en del jag… och det kommer jag aldrig att kunna glömma…

  2. Ja, sånt där kommer ju aldrig upp minsann… helt sjukt asså..

    • Michael Gajditza

      Du har ju själv sett ett och annat……… Tänkte jag skulle slå en pling lite senare om det passar? Skriver du svar här så kan det ta en stund innan jag ser det så skicka ett mess!

Kommentera

