Svensk Myndighetskontroll: Nysvenska i politiken


http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/helleklein/article6976365.ab

Ni som följt min blogg en tid kanske kan komma ihåg att jag vid flera tillfällen tagit upp den nysvenska som under en tid spritt sig i den politiska debatten. Den innebär förenklat att gamla ord ges en ny innebörd som fastställts av den vars syfte är att så att säga göra ordet till sitt.

Det är lite a la Orwell där krig blir fred. I debatten så kommer de mest kända varianterna på tema frihet och rättssäkerhert där man t.ex menar sig försvara demokrati och frihet genom att inskränka den allt mer. Fullfölj den logiken och ni kommer att finna att vi aldrig någonsin varit så demokratiska som när vi avskaffat demokratin. För att skydda den givetvis……

Begreppet frihet har urholkats så att frihet numera inte längre är rätten att göra något eller rätten till något, utan frihet från att drabbas av något. Friheten har inkorporerats av trygghetsnarkomanerna på ett sådant sätt att frihet numera inte heller är möjlighet utan mer att slippa besväret med olika möjligheter.

Just detta fenomen uppmärksammas i en ledare i Aftonbladet som länken leder till. Den är läsvärd!

Själv så kom jag igår på ett sätt, eller rättare sagt ett ord, för att undgå beskyllningar om att vara glömsk. Numera hävdar jag med tyngd och auktoritet att jag alls inte är glömsk utan att jag helt enkelt har en väldigt hög minnesomsättning……!  Häpp!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

