Svensk Myndighetskontroll: En liten rättssäkerhetsframgång!


http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/03/skrivelse

Länken leder till den skrivelse jag författade och sände till Västeråspolisen och JO efter ett polisingripande mot en pågående festlighet i en privat lokal i Västerås 100227. I den kan ni läsa om olika övergrepp från polisens sida mot festdeltagarna och om hur man grovt åsidosatt olika lagar och regler för hur en razzia ska genomföras och hur den får gå till.

Kvarnar har malt och de omständigheter som jag angivit i skrivelsen är nu föremål för utredning hos Åklagarmyndigheten, Riksenheten för polismål vilket känns mycket glädjande ur rättssäkerhetssynpunkt.

Mitt mantra lyder;

Rättssäkerheten måste garanteras alla annars kan den inte garanteras någon!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 10 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Vill bara förtydliga att Ingela Gardner Sundström är moderat toppolitiker och ordförande i Österåkers kommun och är en av förhandlarna hos SKL i årets avtalsrörelse.

    • Michael Gajditza

      Oki, tack! Jo du, våra politiker bygger upp system för att granska och nakenscanna oss men en egen granskning är knepigare att ta. Här får du ett citat av Reinfeldt och hans syn på vad som är privat och personligt. Iaf när det gäller hans privta liv. Medborgarnas är det ju mindre noga med som du vet…..”Jag tycker faktiskt inte att ledande politiker behöver börja redovisa vad de har för kläder, vad de har för saker och exakt vad det kostar av det enkla skälet att accepterar jag den utvecklingen – att ni kan fråga om vad som helst som också är långt in i den privata sfären – så väcker det till slut frågor: Får man ha någon integritet? Får man ha någon privat sfär? Och jag tror dessutom att det ger en olustkänsla hos människor om vi aldrig får hålla något för oss själva.” Detta var hans svar på en fråga om vilket som var det dyraste klädesplagget i hans garderob…..

  2. Ingela Gardner Sundström har fått spel. Hon vill förhandsgranska artiklar innan de publiceras. Så här säger hon till tidningen Skolvärlden i en kommentar till tidningens avslöjande om maktmissbruk: ”Ni uppger att ni i flera dagar sökt mig eller min familj för en kommentar. Jag kallar inte hårt vinklade frågor för kommentar. Dessutom gavs jag inget tillfälle att se artiklarna i förväg för att kunna kommentera innehållet. Därför väljer jag att nu att göra på detta vis.”http://www.skolvarlden.se/artiklar/skolvarlden-svarar-ingela-gardner-sundstromhttp://www.skolvarlden.se/artiklar/tung-m-politiker-anklagas-maktmissbruk

  3. Har du twitter? vad heter du där?

  4. tog hand om packet? menar du när jag gick fram till pikebussen och spottade på avgasröret till polisbilen?

    • Michael Gajditza

      Aha, så det var det du gjorde. Undrade ett tag men det förklarar saken…… ja, att du försvann sådär plötsligt alltså….. Själv försvinner jag nu åter ner i tvätteriet.

  5. bra jobbat, nu tar vi oss an resten av packet.=)

Kommentera

