Svensk Myndighetskontroll: Det krävs mer än bara längre straff


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-synen-pa-grovsta-valdtakterna_4541583.svd

Tomas Bodström och advokat Clas Borgström kräver i en gemensam debattartikel att straffet för grov våldtäkt skall höjas genom införandet av en ny brottsrubricering, ”synnerligen grov våldtäkt.”

Bortsett från att jag åter konstaterar att det snart börjar gå inflation i längre-straff förslagen från olika håll och kanter så gör jag även följande reflektion.

Oavsett straffsats så krävs det mer.

Bland det absolut viktigaste, som jag ser det, är att de poliser som handhar den här typen av mål måste underkastas någon form av särskild lämplighetsbedömning och även ges en adekvat utbildning innan de ens får träffa sitt första offer.

Om kvinnan inte kan känna trygghet, stöd och förståelse redan vid den initiala kontakten med rättsväsendet så kommer mängder av brott aldrig att anmälas. Det vore absolut inte fel att också knyta professionell personal med minst kuratorsutbildning till polisen just för detta ändamål.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Borde du inte nämna att kompetensutveckling även är nödvändig för att komma åt falskanmälningar?Ska vi ignorera alla rättsliga grundprinciper om att hellre fria oskyldiga än att döma skyldiga?Beror på vilket brott någon är anklagad för kanske?

    • Michael Gajditza

      Absolut inte och du har rätt i detta. Det har förekommit flera sådana historier och just att utreda vad som är sant är rättsväsendets uppgift så naturligtvis kräver det att den som hör målsäganden också har förmåga att samtidigt som man stöttar också kan lyssna kritiskt. det svåra med den här sortens mål är ju att ofta står ord mot ord och inga vittnen finns.

  2. Thomas Bodström, sveriges Skampåle…

Kommentera

