Svensk Myndighetskontroll: Varför sån hysteri? Varför såna överdrifter?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-utreds-for-terrorkopplingar_4534811.svd

Nån gång ibland så dyker det upp en artikel eller ett nyhetsinslag, som kan se både anspråkslöst och oskyldigt ut men som till sitt innehåll ändå visar sig vara bärare av omvälvande fakta. Dessa i sin tur kan leda till slutsatser som kullkastar mycket av den argumentation som ena parten i en debatt använt.

Ett argument som ofta hörs är att den s.k massinvandringen lett till att Sverige är ett förlovat land för ett stort antal terrorgrupper som här kan finna avskildhet och i lugn och ro planera nya hemska dåd i världen. Några belägg för dessa välrepeterade uttalanden finns inte utan får hänföras till kategorin ”det är sånt som alla vet” åsikter.

”Som alla vet” argument är för övrigt otroligt irriterande. Det är påfallande ofta, då jag hör ett sådant uttalas, som jag upptäcker att det som sägs och som alla vet, är något som jag inte vet. Möjligen skulle detta kunna sägas tyda på att jag är Sveriges mest oinformerade människa men det ger å andra sidan mig tillfredsställelsen att omedelbart kunna konstatera att uttalandet är falskt.

Eftersom jag inte visste så visste ju inte alla!

Dagens artikel berättar att Säpo utreder allt färre ärenden med terroranknytning och de s.k. djupgranskningarna av personer minskade med 65% och under 2009 ville Säpo att Migrationsverket skulle avslå ansökan i tio av de 176 granskade fallen.

Enligt terrorexperten Magnus Ranstorp tyder inget på att Sverige har blivit varken mer eller mindre intressant för terrorister. Han menar att det finns en handfull personer i landet som är högintressanta för Säpo.

Det är här det bränner till lite för det som Ranstorp säger gör att jag med förnyad energi måste ställa frågor om vad i hela h-e som de senaste nio årens hysteriskt uppskruvade tongångar och terrorrubriker egentligen handlat om?

Har dessa, som jag länge ansett, skrivit och hävdat, enbart varit till för att skrämma oss till att acceptera all den lagstiftning som med hänvisning till olika hotbilder tvingats på oss? En rädd befolkning är en foglig befolkning. Minns ni hur FRA-lagen var absolut och oundgängligen nödvändig för att skydda oss mot allt som terrorister planerade att göra mot oss.

Ingen preciserade någonsin några hot men de var likväl överhängande och jättefarliga.

 

63632794c0ab3434.jpg

I ett inlägg för något år sedan kastade jag också fram tanken på mindervärdeskomplexet. Det vore ju närmast totalt förnedrande, om vi här uppe i det fantastiska Sverige, skulle betraktas som så oviktiga och betydelselösa att ingen ens skulle komma på tanken att smälla av åtminstone en liten bomb mot oss!?

10 ärenden med förslag till avslag på asylansökan och Säpo har att kontrollera en handfull misstänkta personer. Två av dessa möter ni för övrigt i artikeln. Läs, fundera och avgör sedan om ni tror att Säpos kompetens är tillräcklig för att hålla koll på dessa båda?

Det här gör också att Sverigedemokraternas mot invandrare specialinriktade budskap om farhågorna att massinvandringen släpar hit horder av galna och bombkastande muslimer, måste kunna sägas vara lätt överdriven. Eller ok, fullständigt rabiathysteriskt överdriven.

De har varit duktiga på att banka in vissa ord i folks medvetande och ett av orden är just massinvandring. Eftersom jag är en nyfiken typ så tänkte jag att man kanske borde kolla vad det begreppet innebär i konkreta siffror så jag kollade hos Migrationsverket och så här ser ”massinvandringen” ut.

Det handlar totalt om (år 2008) 101 171 personer. Ungefär så här fördelar de sig.

Knappt 18% är svenskar som bott utomlands o kommer hem. Ingen kan väl invända mot det antar jag?

ca 25% var arbetskraftsinvandrare som jobbar, betalar skatt o sköter sig själva. De bidrar bara och har täppt till hål i svensk arbetsmarknad som annars inte hade kunnat funka lika bra o därmed inte varit lika lönsamma.

Ung 30% är anhöriginvandrare, alltså make maka o barn till någon som enligt lag fått rätten att vara i landet. Ingen kan väl mena att familjer inte ska få vara tillsammans?

Ca. 9% är nordiska medborgare.

Återstår gör ca. 20 000 personer som är vad man i folkmun skulle kalla flyktingar. Det är ingen massinvandring och det klarar vi utan att förta oss. Med tanke på nativiteten i landet, som ligger en bra bit under två barn per par, så ska vi nog t.o.m vara tacksamma att befolkningen inte minskar.

Detta är sifferverkligheten och att kalla det här för massinvandring blir inte en korrekt beskrivning.

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 8 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Michael Gajditza

    Rättssäkerhet existerar inte i dom här sammanhangen uppenbarligen.

  2. Något som jag tycker är intressant i sammanhanget är att den enda ”terroristen” som USA har tagit till fånga och som skall vara hjärnan bakom 11:e september attackerna är Khalid Sheikh Mohammed. Han erkände ju som sagt det och en massa andra saker efter att blivit ”waterboarded” 187 ggr. Rättsäkerhet?http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/terrorism-in-the-uk/7408729/US-hid-waterboarding-of-911-accused-says-former-MI5-chief.html

Kommentera

