Svensk Myndighetskontroll: Kan vi lita på REUTERS?


http://www.aftonbladet.se/debatt/article6906802.ab

http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteUnified.swf?aid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2Fnyheter%2Futrikes%2Farticle6904972.ab%3Fservice%3Dtv&mid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2F%3Fservice%3Dtv%26menu%3Dtrue&cid=webbtv_nyheter

De flesta av er har säkert redan sett den här videon som visar hur amerikanska soldater skjuter urskiljningslöst mot civila i Irak. Samma Irak som Migrationsöverdomstolen har beslutat att det inte pågår något krig i för övrigt.

Såna här bilder är naturligtvis fruktansvärda att se samtidigt som jag menar att det är absolut nödvändigt att vi ser dom för att överhuvudtaget kunna få någon liten förståelse för vad det är som händer i vår omvärld. Bilder som dessa och andra bilder från krigets verklighet kan också möjligen bidra till en ökad förståelse för skälen som många av de flyktingar har som kommer till Sverige.

Något vi emellertid aldrig kan föreställa oss är djupet av det trauma som vissa krigsupplevelser skapar hos de som drabbats. Min egen far tillhörde den kategorin och fram till hans dödsdag bar han med sig upplevelser från kriget, då han var tonåring, som utan minsta tvekan hade djupgående konsekvenser för hela den personlighet som var hans.

Den nu aktuella händelsen borde ställa det helt utom rimligt tvivel att de sagor vi ibland får höra om kirurgisk precission i krigsinsatserna, inte är helt sanningsenliga. Den här händelsen har man lyckats tysta ner i över två år. En berättigad fråga i sammanhanget mot bakgrund av detta och även andra rapporter om olika typer av övervåld, är hur mycket mer det finns som också är nedtystat?

Vad kan ha hänt i mer isolerade områden i Irak och Afghanistan? Erfarenheter från tidigare krig är det ingen brist på och utan att särskilt peka ut amerikaner så skapar krig olika typer av monster oavsett vilken militärmakt vi talar om. Rykten gör också gällande att Wikileaks har ytterligare material som kommer att publiceras inom kort.

Spekulationerna kring just Wikileaks, som haft en enastående förmåga att ta fram sådant som makten vill dölja, är också omfattande. Vem eller vilka står bakom? Vad vet dom? Hur gör dom? etc. etc. Som alltid finns nu en uppenbar risk att makten kommer att göra allt för att hindra Wikileaks fortsatta verksamhet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6904900.ab

Det kan t.o.m gå så långt att USA tar fram det vanliga trumfkortet, för övrigt på samma sätt som de flesta stater gör, och konstaterar att Wikileaks utgör ett hot mot den nationella säkerheten. För övrigt samma skäl som regeringen angivit för att hemligstämpla Tsunamibanden ett par generationer framåt.

Makten avskyr transparens och insyn eftersom transparens och insyn leder till utkrävande av ansvar. Det ansvar som inte är någon paradgren för någon politiker någonstans.

Avslutningsvis en fråga som jag själv tycker är både relevant och viktig eftersom vi som medborgare i hög grad förlitar oss på media och medias rapportering av olika händelser. Vi måste kunna lita på och ha förtroende för, åtminstone till en viss gräns, att det som delges oss är rapporter och inte propaganda.

Här har två medarbetare hos en av världens största nyhetsbyråer, Reuters, blivit avrättade på öppen gata av amerikansk militär och såvitt jag känner till så har inget om hur detta gick till någonsin rapporterats av Reuters. Om jag har rätt i det antagandet så väcker det allvarligt tvivel kring hela Reuters nyhetsrapportering och särskilt kring den som involverar amerikanska militära aktioner.

Här har Reuters en hel del att förklara om mitt antagande är korrekt!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 6 april, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 17 kommentarer.

  1. Jo’ElBra sagt, men det är då själva fasen att det ska krävas en större incident för att det ska ske en förändring, Ska civila, oskyldiga dö för att Polis och Kriminalvår och Politiker komma på att Usa inte är de förebilder svensk rättsäkerhet behöver?

  2. Folk kommer inte reagera tillräckligt mot sådant här beteende förrän det drabbar dem på hemmaplan. därför tycker jag att vi ger polisens specialstyrka nya direktiv nästa gång de slår till mot ett kriminellt gäng: Skydda ciliva så långt det går men befinner de sig i vägen för kulorna får de skylla sig själva. Om vi får 40-50 civila dödsoffer i svenskt samhälle varje gång polisen slår till mot ett mc-gäng så kommer folk snart att slå sig samman och inse att den här metodiken är skit och att en ny metodik behövs.

  3. Det var någon tidigare som nämnde att Reuters kanske var i maskopi med pentagon. Men det finns väl inga tecken som tyder på det..Snarare är det väl tvärtom då de konsekvent vägrar använda ordet terrorist på ens de mest uppenbara sådana. USA vill ju gärna att det mesta som går dem emot stämplas som terrorism.Reuters har även fått kritik för att ha tagit ställning mot israel i konflikten 2007.I alla fall om man ska tro wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/ReutersIntressant att notera att de förlorat flera av sina reportrar pga USAs felskjutningar. Hade jag läst det bara för en 4-5 år sen hade jag haft en glasklar uppfattning om det, men med åldern så lär man sig att allt är inte så enkelt som man önskar sig. 🙂

  4. Kan det inte vara så att Reuters inte är som svensk media? Svensk media är ju snabba att döma innan alla fakta finns.Reuters har genom åren försökt få ut dessa bilder.Kan vara så enkelt att de ville vara objektiva i sin rapportering?

    • Michael Gajditza

      Jag vet inte blir det ärliga svaret. Jag har ställt upp en hypotes om att det kan vara så att Reuters har varit med och mörkat detta vilket skulle skada förtroendet för dom djupt men det kan också vara så att dom helt enkelt, som du säger, inte har fått tillgång till det material som Wikileaks nu visat upp. Den fortsatta debatten i ämnet kanske klargör detta längre fram.

  5. MrPerfect72-Aktiv-Demokrati

    Reuter har nog specialavtal att inte rapportera naagot negativt om USA foer att ha tilltraede oever huvud taget.FYI. Psykopatpolitikerna som vill att vi ska invadera tillsammans med USA finns i Alliansen och Socialdemokraterna.

  6. Kao:*kramar om*Michael, jag är inte så duktig på stadsvetenskap men finns det några krig där de har följt alla de där lagarna?

    • Michael Gajditza

      Inget jag känner till men efter samtliga krig och även för vissa händelser under krig så har ansvar utkrävts för åtminstone en del av sådant som har varit närmast att betrakta som rent brottsligt. Det var en sak för många hundra år sedan då man möttes på öppna slagfält utan närvaro av civilister. När krig bedrivs i tätbefolkade områden måste det ställas stora krav. Alla är ändå helt överens om att undvika civila dödsoffer så långt det är möjligt och ska man kunna göra det så måste man helt enkelt iaktta den försiktighet som överenskommits.

  7. Eventuell Sanning

    Jag vet inte om jag skulle vara så hård mot Reuters då dom de senaste två åren försökt få ut just denna videon av militären men misslyckats då amerikanska staten valt att hemligstämpla just denna. Om det visat sig att dom haft videon men inte sänt den, då hade det varit en mycket god anledning att tvivla på dom.Är det någon man ska tvivla på när det gäller sanningshalt så är det den del av amerikanska administrationen som hanterar irakfrågor, däribland militären. Allt sagt av en militär pressgubbe är troligtvis en grov förvrängning av sanningen om inte en lögn rakt ut.

    • Michael Gajditza

      OK, som jag skrivit i inlägget så förutsätter min fråga att jag har rätt i mitt antagande. Det du säger tyder på att Reuters kanske inte medvetet deltagit i att dölja det inträffade.

  8. De två journlisterna kanske blev utsatta för ‘friendly fire’, som de 2 svenska soldaterna förmodligen blev?! Eller också filmade de saker de inte borde filmat och ‘råkade’ stå i vägen….hmmmpf!————–Min pappa var också traumatiserad av kriget (”2a världskriget och särskilt under ‘Blitzen’ i London). Det förföljde honom resten av livet och påverkade även resten av familjen. Trots att vi visste att han led, så tyckte vi (särskilt jag när jag blev tonåring)att han borde sökt hjälp. Men han var livrädd för att bli inspärrad på psyket resten av livet….Han dog i skräck att hamna i Helvetet 1998 :(Kao

    • Michael Gajditza

      Hej! Se min kommentar ovan. Vi tycks ha en delad personlig erfarenhet kring krigets påverkan. Det tror jag gör att perspektivet förändras i relation till dom som inte har det.

  9. kanske är det så att allt är en stor grå massa och att 2 irakier ändå är 2 irakier för mycket……hade det varit amerikaner som blivit ihjälskjutna kanske det hade varit rabalder 2007…. eller så bluddrar jag igen och antar fel…

    • Michael Gajditza

      Jodå, självklart är två irakier i amerikanska ögon mindre värda än amerikaner. Det ligger så att säga i krigets natur. Dock finns det, även för krig, vissa internationellt överenskomna regler som ska följas, däribland något som kallas försiktighetsprincipen. Att dessa soldater är på tok för skjutglada är väl rätt uppenbart och 12 människor fick plikta med livet för detta. En fråga man kan ställa sig i det sammanhanget är, om det inträffade hade kunnat försvaras på något sätt, varför då göra allt för att dölja det fram till nu, då det avslöjats av några grävande journalister hos Wikileaks?

Kommentera

