Svensk Myndighetskontroll: Reinfeldt kan gott göra Ask sällskap


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-avvisar-avgangskrav_4466921.svd

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1928511/reinfeldt-avvisar-avgangskrav

Det ÄR faktiskt helt otroligt! Han fattar bara inte. Han begriper inte den himmelsvida skillnaden mellan en fånge som rymmer och en ministers ansvar för detta jämfört med en ministers ansvar att som justitieminister faktiskt visa att man har frågor om rättssäkerheten i ryggmärgen.

Fredrik Reinfeldt, är du så jävla korkad att du inte fattar detta?

Jag lånar ett stycke jag läst:

”Kanske var det ett tag faktiskt möjligt att städa upp efter blamagen med de gredelina kuverten. Men hon förstår ju inte vari problemet ligger. Hon tror att det var det färggranna som upprörde folk, visar det sig när hon förklarar sig i Aftonbladet.

Att hänga ut människor som bara är misstänkta men inte fällda för ett brott inför familj och övrig omgivning, är inte bara acceptabelt utan faktiskt angeläget, menar hon. Ja, hon gör faktiskt det. Det finns inga utrymmen för missförstånd, tyvärr.

Att hon dessutom gör en direkt koppling mellan sexköp och sexövergrepp i familjen är i sig nog så absurt, men det bleknar vid en jämförelse med det allmänna rättspolitiska haveri som det innebär att hon inte bara accepterar utan välkomnar att rättssäkerheten helt sätts ur spel.”

Detta, Fredrik Reinfeldt, är oerhört mycket allvarligare för hela vårt sammhällsskick än att Tony Olsson rymmer. Förstår du inte det så borde du sparkas ut ur både regering och parti för fattar du inte detta så begriper du heller inte rättsstatens och demokratins grunder och en statsminister som inte gör det kan vi inte ha!!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 23 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Vansinnets vindar tycks blåsa ovanligt hårt på toppen av maktens berg för tillfället. Man kan få kalla kårar för mindre. Bra blogg, keep it up!

  2. Håller med. Både Reinfeldt och Ask bör ta sitt pick och pack och dra för de förstår uppenbarligen inte vad en rättsstat är för något. Noll koll brukar det kallas. Och precis som Söderqvist påpekar så hade Ask kunnat ta sig ur den här krisen helskinnad, men den chansen har nog gått upp i rök nu.

    • Michael Gajditza

      Numera blir jag förbannad bara jag ser Reinfeldt. Lika maktfullkomligt arrogant som en gång Göran Persson.

Kommentera

