Svensk Myndighetskontroll: Ny svidande kritik mot regeringen från lagrådet


http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.770934-lagradet-kritiserar-regeringen

Lagrådet kommer nu med ny kritik mot regeringen och därigenom slås ännu en spik i Beatrice Asks kista.

Lagstiftningsarbetet har nog varit regeringens största bekymmer under hela mandatperioden. Det är som att det fattas en grundläggande förståelse för hur själva processen går till.

Förarbeten är slarvigt gjorda, konsekvensanalyserna ofta direkt undermåliga och det lagförslag som bäst kan illustrera detta är självfallet den hoplappade traslagmatta som benämns FRA-lagen med, om jag minns rätt, 43 framtvingade ändringar varav de allra flesta efter det att lagen antogs av riksdagen i juni 2008.

Det senaste exemplet är bara någon vecka gammalt, det totalsågades av lagrådet och debatten blev naturligtvis mycket stor när regeringen ändå valde att lägga proppen om bl.a drogtester av barn.

I dagens artikel skrivs också att kritiken är allmän och riktas mot den flod av lagförslag som lagrådet fått att behandla. Här väljer man att peka på skollagen som ett särskilt illa skött exempel. Ytterligare ett förslag som redan fått och också förväntas få ytterligare mycket mer kritik är förslaget till lag om att föräldrar/vårdnadshavare ska bli skadeståndsskyldiga för deras barn.

Allt inkluderat, särskilt då justitieministerns fabulösa magplask vad gäller skickandet av greddelina kuvert till ännu icke dömda för att peka ut och stigmatisera dessa, så menar jag att Tomas Bodström faktiskt har rätt för en gångs skull.

Avgå Beatrice Ask!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 23 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

