Svensk Myndighetskontroll: Striden hårdnar


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-laglos-justitieminister_4463893.svd#tw_link_widget

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bodstrom-kraver-asks-avgang_4463421.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6823595.ab

http://svt.se/2.22620/1.1936838/bodstrom_kraver_asks_avgang?lid=senasteNytt_1765014&lpos=rubrik_1936838

Justitieministerns greddelina kuvertfrispel får nu ytterligare konsekvenser såtillvida att justitieutskottets ordförande, Tomas Bodström, nu kräver hennes huvud på ett fat. Om han inte får det så räcker det tydligen med att hon avgår.

Som vanligt då det gäller Bodström så får vi nu avvakta lite och se om det är Tomas Bodström som har detta krav eller om det är förankrat i partiet liksom i den rödgröna koalitionen.

Skulle det vara på sistnämnda sätt så får ett sådant krav närmast ses som en misstroendeförklaring mot Ask från oppositionen. Jag tror dock inte att något misstroendevotum kommer att ställas i riksdagen med hänvisning till att det är så kort tid kvar till valet.

Lika intressant blir det att följa regeringens reaktion på utspelet. Ask, som ofta kritiserats, har även i denna fråga fått höra rätt skarpa avståndstaganden från en del av alliansvännerna och även från partikamrater.

Det absolut troligaste scenariot är ändå givetvis att statsministern kommer att försvara sin justitieminister vilket för många kommer att betyda att denna fråga lever kvar och kommer att fortsätta debatteras fram till valdagen.

Det är sett ur alliansens synvinkel mycket olyckligt med tanke på att de har ett rätt stort avstånd att hämta in på de rödgröna. Om något kan få Reinfeldt att släppa Ask så är det just ett sådant taktiskt övervägande. I så fall så kommer hon att få gå till sommaren och då med nån ursäkt om att det beror på privata skäl eller liknande.

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 22 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Som advokat förstår i alla fall Bodström oskyldighetspresumtionen. Det får man ge honom.Fast ärligt talat är jag mera bekymrad för en skrupellös demagog som Bodström än för en virrig Ask.

    • Michael Gajditza

      Förstår hur du menar men om Ask får gå tror jag inte att Bodström är Reinfeldts förstaval……. 🙂

  2. Som advokat förstår i alla fall Bodström oskyldighetspresumtionen. Det får man ge honom.Fast ärligt talat är jag mera bekymrad för en skrupellös demagog som Bodström än för en virrig Ask.

  3. Bappo Lotzas

    Att dra droga, klä i blöja, dra påsar över huvudet på och överlämna odömda till tortyr i annat land som Bodström gjorde är tydligen mer ok. Jag håller med om att ”de lila kuverten” är osmakligt. Men att få höra det ur Bodströms mun är ännu mera osmakligt.

    • Michael Gajditza

      Jag förstår din reaktion och jag har tidigare skrivit en hel del om avvisningen till Egypten. Det som var fel då hindrar dock inte att det han säger nu är rätt.

    • Michael Gajditza

      Juste namn förresten, Bappo Lotzas!

Kommentera

