Svensk Myndighetskontroll: VAR ÄR PIRATPARTIET ?


Just nu pågår på många bloggar och tidigare ikväll också i SvT:s Debatt, en intensiv diskussion kring regeringens förslag om att låta drogtesta även barn under 15 år och att kunna göra så utan att föräldrarna meddelas.

Det här är en integritetsfråga av mycket stora dimensioner som kommer att påverka familjer runt om i landet på ett synnerligen konkret och direkt sätt. Det är för ovanlighetens skull också en integritetsfråga som finns utanför den virtuella världen och internet.

Den handlar rått uttryckt om ifall polis ska få rätt att tvinga din 13-åring att klä av sig naken och kissa framför vilt främmande och skrämmande poliser. Propositionen ger även utrymme för kroppsbesiktning vilket innebär att barnet kan tvingas inta särskilda kroppsställningar medan kroppens håligheter undersöks. Sära på skinkorna, kort sagt.

Det här borde alltså vara ett gyllene tillfälle för det parti som drivit integritetsfrågorna med sådan framgång på nätet, att nu få ta upp kampen för integritet också utanför nätet. En solklar möjlighet att bredda såväl parti som väljarunderlag vilket kan bli helt avgörande om sex månader då vi står vid valurnorna och lägger våra röster.

Så min fråga måste helt frankt bli,

VAR ÄR PIRATPARTIET ?

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Ett par piratpartister har skrivit om förslaget på egen blogg. Jag har påpekat för både Rick Falkvinge och Anna Troberg att Piratpartiet borde ta tag i detta, men har inte fått något svar än…

  2. Priatpartiets rädsla att ta ställning i andra frågor förutom internet kommer bli deras största misstag. EU-val och det fungerar utmärkt men man är helt av banan om man tror det kommer fungera till hösten.Det blir ett sömnpiller snart när man bara debatterar en enda sak som även om den är viktigt, blir tröttsam i längden. Folk vet läget där.

  3. Michael Gajditza

    Jag tar en samlingskommentar till vad som sagts. Jag förstår iofs vad PO menar med risken/rädslan för att bli stämplad som drogliberal. Det får dock inte hindra ett politiskt parti från att ta debatten om och för barns integritet eftersom det är ju det debatten handlar om. Den handlar inte om att släppa något fritt utan den handlar om att barn ska slippa att förnedras på ett brutalt sätt. Jag kan också konstatera att den risk du beskriver var väsentligen mycket större för bara fem år sedan men något har absolut hänt i den allmänna opinionen. Jag har idag en debattartikel i ämnet införd i Vestmanlands Läns Tidning. För några år sedan skulle den artikeln ha gett upphov till ett ramaskri från drogtalibanerna men idag så har inte någon lämnat en enda negativ kommentar så här långt. Samma artikel finns på Newsmill och där finns endast positiva kommentarer.Bortsett från detta så kan inte ett politiskt parti, med ambitioner att ta sig till riksdagen, låta bli att ta en debatt i något som måste betecknas som en hjärtefråga av rädsla för vad motståndarna ska säga.Det fanns dom i FRA debatten som menade att det var snudd på landsförräderi att vara emot FRA-lagen vilket inte hindrade att den debatten fördes på ett framgångsrikt sätt.Jag menar också att just den här frågan har positiva sidoeffekter på så sätt att det är en fråga som är fri från internet och PP behöver faktiskt visa att de finns på plan även för frågor vid sidan av sådana som handlar om integritet och frihet på nätet.Jag har tidigare skrivit att det handlar om att föra in integritetsaspekten i alla frågor där den är relevant oavsett om det handlar om internet eller ej. Jag kan heller inte hålla med om att det är många inom PP som skrivit. Har följt vad som diskuteras på live.piratpartiet och de som haft den här frågan på sin dagordning över huvudtaget är mycket få.För övrigt så instämmer jag till fullo med vad Lars-Erick skrivit ovan.

  4. Jag vill förtydliga mig. Menade inte att drogliberal är något man behöver vara, snarare att det är en stämpel Pehrson och hans kollegor gärna tvingar på liberala debattörer.

  5. En i högsta grad relevant fråga! Här serveras stekta sparvar i munnen på piratpartiet hela tiden, men partiet förmår inte göra ngt av dem! Den absurda drogtestningen är ju ”bara” en av dem. Man behöver sannerligen inte vara ”drogliberal” för att ogilla denna ytterligare integritetskränkning och inskränkning av den personliga friheten. PP måste ut, ta upp alla korkade förslag från både regering och opposition. Vara med i leken! Det räcker inte att sitta och trycka vid datorn o möjligen skicka små meddelanden internt. Hela ledningsgarnityret måste ut! Ut i hetluften! Och inte bara i pressmeddelanden, som få läser. Klaga inte på Bonniers, ligg i, tjata! Och det finns andra tidningar, massor!!!Gå på radio, teve. Om inte rixkanalerna tar upp er, gå på de lokala nyhetssändningarna. Visa att ni finns!

  6. SVT Debatt ska det vara så klart. 😉

  7. Det är politiskt självmord att vara drogliberal. Därför ser jag helst att Piratpartiet tar tag i dessa frågor efter valet.Svensson luras av Johan Pehrson trots att han var ett retoriskt svin i gårdagens SVD Debatt med källor som t.ex. ”jag har träffat tre personer som sagt att det är så” och att vi som läser på om narkotikapolitik vet hur fel han har.

  8. Men jag kan dock hålla med om att det är konstigt att inte partiledningen gått ut med ett pressmeddelande i frågan…

  9. Vi är fortfarande kvar och det är många som har skrivit om detta men så länge Bonnier äger all media och håller oss ute är det lite mer jobb att komma ut i ljuset.

Kommentera

