Svensk Myndighetskontroll: Balans contra obalanserat


 

Anna Skarhed, justitiekansler:

”Jag har arbetat i domstol över 30 år innan jag blev JK och under den tiden kan man – förenklat – säga att förklaringsmodellerna när det gäller personer som begår brott gått från att handla om social bakgrund till medicinska/neurologiska förklaringar. Jag har själv, för nu säkert mer än tio år sedan, varit på en större konferens där ADHD och liknande problem diskuterades av läkare och jurister just utifrån frågor om hur dessa unga kan få hjälp och hur man ska undvika att dom hamnar i kriminalitet. Att det behövs både forskning och konkreta åtgärder av myndigheter för att hjälpa dessa ungdomar är klart. Och det kan säkert vara så att om bättre insatser hade satts in och det funnits bättre kunskaper så skulle man kunnat hjälpa åtminstone vissa av dem som idag i vuxen ålder hamnar utanför samhället eller i kriminalitet. Men frågorna är svåra och för egen del tror jag att både bakgrund och personliga erfarenheter men också medicinska förklaringar kan finnas med i det enskilda fallet. Det viktiga är att alla som arbetar med dessa frågor gemensamt försöker få fram kunskap och sedan tillämpa den så att unga människor med problem får den hjälp dom behöver för att få ett så bra liv som möjligt.”

Läste denna kommentar av Justitiekanslern till det faktum att människor med olika neuropsykiatriska störningar är så markant överrepresenterade i fängelsepopulationen.

Jag noterar att Justitiekanslern, till skillnad från Beatrice Ask och Johan Pehrson, inte tror att detta kommer att förändras av enkla åtgärder som hårdare tag och strängare straff, utan på ett lugnt och pragmatiskt sätt efterlyser forskning och kunskap.

Jag måste bara ställa frågan till Ask och Pehrson om de verkligen tror att barn med neuropsykiatriska funktionsstörningar på något enda sätt är hjälpta av att traumatiseras ytterligare av polis som avkräver drogprover under förnedrande former?

Förslaget som det är utformat kan sägas vara ett försök till någon form av preventiv brottsbekämpning. Vi ska alltså låsa in folk innan de faktiskt gjort något. Preventiv narkotikabekämpning innebär att vi ska förnedra barn innan de gjort något.

Vilken inställning till samhället tror ni att det skapar hos en 13-åring?

Lagförslaget ger dessutom utrymme för kroppsbesiktning, d.v.s att bli beordrad att inta särskilda ställningar medan kroppen genomsöks in- och utvändigt.

Allt detta utfört av vår erkänt kompetenta och välbalanserade polis som aldrig skulle komma på tanken att hota en tolvåring med att få följa med till stationen för ett litet kissprov om han inte skärper sig…..
Skyddet för de mänskliga rättigheterna i Europakonventionen gäller faktiskt även barn.

I begrepp som att uppfostra och vägleda våra barn inkluderar de flesta föräldrar förmodligen inte polismakten.

Droger är inte en polisiär fråga när man är barn. Det är en socialpolitisk fråga som kan och ska lösas inom ramen för vad familjen, skolan och det sociala kommer överens om.

Droger blir en polisiär fråga när det här lagförslaget gjort en av de saker som jag och lagrådet misstänker att det är till för att förbereda, nämligen en sänkning av straffmyndighetsåldern.
När det är avklarat så har en situation uppstått där samhällets svar på de drogproblem som oroar er kommer att bli frihetsberövande straff också för de som är yngre än dagens 15 år.

Vad den repressiva politiken lett till har jag nyligen beskrivit i ett blogginlägg kring strafftider och narkotikapolitik. Tjugo års repressiv politik med höjda straff och polisiär topprioritering har misslyckats fullständigt. Jag har även förstått att Folkhälsoinstitutet redan till sommaren kommer med än mer illavarslande siffror.

I det läget väljer regeringen att bredda underlaget för den misslyckade politiken och låta även barnen få känna på den. Det är, med förlov sagt, utomordentligt korkat!

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

Kommentera

