Svensk Myndighetskontroll: Stora skillnader mellan mätningar


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekordstarkt-stod-for-miljopartiet_4383811.svd

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1907606/miljopartiet-over-10-procent

Ärligt talat så börjar det kännas rätt meningslöst att kommentera de olika opinionsmätningar som görs eftersom skillnaderna är såpass stora som de är mellan de olika mätningarna.

Här följer en sammanställning av hur de senaste fyra har sett ut från olika institut.

ScreenHunter_01 Mar_ 06 14_25.gif

Det känns på något sätt inte seriöst att hävda att t.ex M samlar mellan 21,4 och 29,6 procent av rösterna och därav följer att det heller inte blir särskilt meningsfullt att försöka analysera utfallet. Titta även på Mp som i en mätning får 10,6% för att dagen efter i en annan vara i stort sett halverade till 5,8%.

För gruppen Övriga hamnar samtliga runt 2%.

Jag nöjer mig med att bekräfta att livet är en berg- och dalbana och att vad siffrorna säger oss för övrigt är att det blir spännande att se facit 100919.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 6 mars, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Jag tycker det är viktigt att det i den fria konkurrensens namn publiceras en mängd olika väljarundersökningar. Dessutom är det bara bra om dom görs så billigt som möjligt (det är ju det som är målet med fri konkurrens). Effekten blir att resultaten skiljer sig ganska rejält åt. Och då finns det ju alltid NÅGON undersökning som alla kan hitta något positivt i. Av dina exempel så kan ju Sossarna glädjas åt Novus, Moderutterna åt Sifo, Folkpartiklarna åt Demoskop som även kan gläda Miljöpartiet. Mauderaten kanske blir glad åt Novus (även om det är långt från målet om 10%). SD är säkert glada åt Synavate osv osv. Tänk så bra det är med fri konkurrens. Det blir ju nästan tråkigt när facit kommer efter det riktiga valet.

  2. silvertörne

    *skratt* Nej, det var inte ens en freudiansk felsägning att jag skrev ‘röttvisande’ i kommentaren ovan. Gammal hederligt fingerslintande bara. Ä och Ö sitter väldigt nära varann på mobilens lilla touchscreen. ‘rättvisande’ ska det givetvis stå. Men lite subtil komik, om än ofrivillig, bjuder jag så gärna på… 😉

    • Michael Gajditza

      Faktum är att just den komik som kan uppstå på ”ett naturligt sätt”, oftast blir den fyndigaste och roligaste. När det gäller t.ex telefonmätningar så har jag för mig att jag läste någonstans att man endast ringer fasta abonnemang. Har en känsla av att det kan tänkas missgynna t.ex PP med många unga som använder dagens teknik på ett helt annat sätt än generationerna innan. Mobiler och ip-telefoni t.ex blir på det sättet klart underrepresenterat. Måste på motsvarande sätt gynna de etablerade partier som har många äldre väljare.

  3. silvertörne

    Nej, det blir väl rätt tydligt i din sammanställning att man använder för få tillfrågade människor för att få ett tillräckligt bra och röttvisande statistiskt urval. Sen är ju mycket beroende på hur frågorna i opinionsundersökningen skrivits. Att tex SD finns med som ett eget alternativ ger nog ett helt annat resultat för just det partiet, än om man bara har en kryssruta för ‘övriga’. Samma sak för Piratpartiet, Junilistan, FI, och övriga större småpartier. Finns de med som eget alternativ eller inte i undersökningen? Om de mindre partierna finns som egna val, tror jag de automatiskt får fler röster i en sån undersökning, om inte annat så bara av ‘visst-ja-dom-finns-ju-också-effekten’.

Kommentera

